Biznes muzyczny, PRZEMYSŁ MUZYCZNY, STREAMING

Spotify naprawdę nie by klienci rezygnowali z subskrybcji, więc rozdają Google Chrome Mini aby upewnić się, że tego nie zrobią

Spotify nienawidzi churn.

Dla nie wtajemniczonych, w ogólnej definicji „churn” jest to liczba lub odsetek abonentów usługi, która przerywa subskrypcję tej usługi w danym okresie czasu. Aby firma mogła poszerzyć bazę klientów, wskaźnik wzrostu (liczba nowych klientów) musi przewyższać wskaźnik rezygnacji (liczba utraconych klientów). Reasumując „churn” jest kluczowym wskaźnikiem wydajności dla jej analityków i inwestorów (w jeszcze większym skrócie, „churn” odnosi się do średniej liczby aktualnie płacących abonentów, którzy usuwają swoje konta w Spotify każdego miesiąca.)

Jak wyjaśnił podczas Dnia Inwestora w Nowym Jorku Barry McCarthy, były dyrektor wykonawczy Netflix i teraz – Dyrektor Finansowy w zeszłym roku:

„Głównym motorem wartości życiowej w Spotify jest churn. A głównym motorem rezygnacji jest niezadowolenie klienta”.

22 października Spotify wykonał zaskakujący ruch, aby zadowolić klientów. Firma ogłosiła, że będzie rozdawać urządzenie Google Home Mini zarówno nowym, jak i istniejącym abonentom Premium w Stanach Zjednoczonych.

Oferta, która odnosi się do każdego posiadacza konta Premium w ramach Planu Rodzinnego lub indywidualnego Spotify, zakończy się 15 listopada, zgodnie z drobnym drukiem na stronie promocyjnej Spotify. Ale do tego czasu – tak długo, jak długo istnieje fizyczny zapas – każdy, kto obecnie płaci (lub jest gotów zapłacić) za konto Spotify premium w Stanach może uzyskać sobie Google Home Mini, za które zazwyczaj musi detalicznie zapłacić 49 dolarów.

Ten ruch jest oczywiście zaprojektowany, aby pomóc Spotify wygrać wyścig na dostawcę muzyki w domach plus pokonać sprzętowe zagrożenie stwarzane przez takie propozycje jak głośnik Amazon’s Echo (i jego platformę streaming-ową Amazon Music).

Rozdawanie darmowego sprzętu obecnym klientom pomoże również utrzymać miesięczny wskaźnik rezygnacji z usługi Spotify na niskim poziomie w konkurencyjnym krajobrazie: SPOT ogłosił w II kwartale 2019 roku, że jego średni miesięczny wskaźnik rezygnacji spadł do rekordowo niskiego poziomu 4,6% w tym kwartale, co oznacza, że około 5 milionów osób spośród 108 milionów płacących abonentów, których liczył w tym kwartale, „zastąpiłoby” innych, którzy odwołali swoje subskrypcje.

Ten 4,6% miesięcznego wskaźnika rezygnacji był znacznie niższy w porównaniu z tym, co Spotify zaobserwował w przeszłości: zgodnie ze sprawozdaniem F-1 SEC z ubiegłego roku, SPOT odnotował średni wskaźnik rezygnacji z premium w wysokości 7,5% miesięcznie w IV kwartale 2015 roku, który spadł do 5,1% w IV kwartale 2017 roku.

W komunikacie prasowym ogłaszającym nowy prezent Google Home Mini, Marc Hazan, Wiceprezes Premium Partnerships, Spotify, powiedział:

„W naszym rdzeniu, Spotify Premium chce ułatwić słuchanie ulubionej muzyki o każdej porze i w każdym miejscu. Byliśmy zachwyceni odpowiedzią na naszą pierwszą ofertę Google Home Mini w zeszłym roku, dlatego cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą współpracę z Google i rozszerzyć ofertę tak, aby obejmowała ona teraz zarówno plany rodzinne, jak i indywidualny plan premium. Spotify i Google Home Mini pomagają wypełnić dom muzyką, którą kochasz, używając po prostu swojego głosu.”

Spotify udostępnił podobny prezent Google Home Mini w zeszłym roku, ale tylko dla posiadaczy kont głównych SPOT planu familijnego – konta indywidualne nie zostały uwzględnione.

Co ciekawe, w ogłoszeniu Spotify mówi, że to

„nie koniec wprowadzania nowych funkcji z Google, które sprawią, że jeszcze łatwiej będzie odkryć i posłuchać Spotify przez Google Home Mini i inne urządzenia” 

ale nie określa dokładnie, co to oznacza. Warto bacznie obserwować sytuację.

musicbusinessworldwide.com
#szanuejtokupuje