Biznes muzyczny, PRZEMYSŁ MUZYCZNY, ROYALTIES, STREAMING

Plany Deezer na 2020 – uruchomienie pilotażowego systemu płatności zorientowanego na użytkownika – jeśli zgodzą się właściciele praw autorskich

Deezer uruchomił nową stronę internetową www.deezer.com/ucps i kampanię w mediach społecznościowych, aby publicznie bronić systemu płatności zorientowanego na użytkownika (UCPS – a user-centric payment system) i planuje uruchomienie projektu pilotażowego we Francji na początku przyszłego roku – jeśli uda mu się zaangażować właścicieli praw autorskich.

Zrzut ekranu 2019-09-12 o 09.10.50.png

W rozmowie z dziennikarzami na odprawie w Paryżu w zeszłym tygodniu, firma powiedziała, że posiada „rozwiązanie techniczne”, którego wdrożenie „nie wymaga znaczących inwestycji” i obecnie prowadzi rozmowy z posiadaczami praw i francuskimi decydentami w celu zebrania poparcia dla nowego systemu.

Zrzut ekranu 2019-09-12 o 09.11.47.png

Firmy muzyczne, które wspierają propozycję Deezer UCPS do tej pory obejmują: Because Music, Wagram Music, Play Two, Idol, Tot ou tard, Outhere Music, #NP, Believe Distribution Services, Six et Sept, International Artist Organization of Music, FELIN, UPFI, MMF France i GAM.

Ponad 40 wytwórni na całym świecie zgodziło się na UCPS Deezera, w tym większość wytwórni francuskich, ale na liście partnerów, którą dzieli firma, znajdują się znaczące grupy nieobecnych.

Deezer, który ma 14 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, jest w większości własnością Access Industries, pełnego właściciela Warner Music Group.

Sektor strumieniowania wykorzystuje obecnie do obliczania płatności model ‚udziału w rynku’ w oparciu o ‚ogólny udział w rynku’, co oznacza, że artyści otrzymują odsetek całkowitych opłat licencyjnych w oparciu o odsetek ich wszystkich odtwarzanych utworów muzycznych w ramach całej usługi.

System ten sprawia, że czołowi artyści i gatunki strumieniowe otrzymują nieproporcjonalnie wysokie wynagrodzenie w porównaniu z mniejszymi i bardziej niszowymi artystami i gatunkami, argumentuje Deezer. Z drugiej strony, model „zorientowany na użytkownika” oznaczałby, że artyści, których każdy użytkownik słucha, otrzymywaliby dochody ze strumieniowej sprzedaży.

Według Deezera artyści znajdujący się obecnie na najniższym szczeblu skali pod względem przychodów ze strumieniowego przesyłania danych mogliby potencjalnie zarobić o około 30 proc. więcej w systemie „zorientowanym na użytkownika”. Najlepsi artyści strumieniowi mogliby potencjalnie zarobić około 10 % mniej.

Przejście na UCPS, mówi Deezer, nie tylko uczyniłoby branżę strumieniową sprawiedliwszą dla artystów, ale także wyeliminowałoby, a przynajmniej drastycznie ograniczyło oszustwa strumieniowe, tj. „fałszywe strumienie” generowane przez konta bot, ponieważ UCPS dystrybuowałby tylko dochody z tego konkretnego konta bot.

W lipcu Emmanuel De Buretel – szef Because Music, również zdecydowanie opowiedział się za wprowadzeniem tej zmiany w branży, powołując się zarówno na uczciwość wobec artystów, jak i kwestię oszustw, argumentując, że system licencji User Centric „zmniejszyłby udział „fałszywych strumieni” i „zapewniłby lepszy przepływ dochodów pomiędzy artystami a tytułami”.

Już w czwartym kwartale ubiegłego roku, dyrektor generalny BMG Hartwig Masuch powiedział w siostrzanej publikacji MBW Music Business UK, że:

„Zorientowana na użytkownika debata na temat licencjonowania powinna być kolejnym bardzo wyraźnym polem bitwy w ewolucji strumieniowania. Dla mnie jest to po prostu kwestia uczciwości. Niektóre serwisy mogą chcieć powiedzieć, że nie zrobi to zbyt wielkiej różnicy, ale to nie ma znaczenia w takim stopniu, jak możliwość powiedzenia artystom: ‚Ten system jest sprawiedliwy i tak to działa’.”

Dwa dodatkowe argumenty wysuwane przez Deezera na rzecz implementacji UCPS są takie, że naprawiłby on zniekształcenia na wykresach spowodowane wpływem młodszych słuchaczy i że uniknąłby „koncentracji na intensywnych użytkownikach”.

Według Deezera, osoby w wieku 18-25 lat stanowią 19% wszystkich abonentów, ale generują 24% łącznych opłat licencyjnych.

Ponadto, zgodnie z danymi z analizy danych Deezera za 2018 r., użytkownicy, którzy przesyłają strumieniowo ponad 100 artystów miesięcznie, stanowią nieco ponad 40% bazy użytkowników, a mimo to generują prawie 70% opłat licencyjnych.

W ramach kampanii Deezer promującej przyjęcie podejścia zorientowanego na użytkownika w dystrybucji opłat za transmisję strumieniową, firma uruchomiła kampanię #MakeStreamingFair w mediach społecznościowych oraz stronę internetową, która wyjaśnia korzyści płynące z UCPS w porównaniu z obecnym systemem opartym na udziale w rynku oraz Subskrybenci Premium Deezer mogą również korzystać z narzędzia na stronie internetowej, aby zobaczyć i podzielić się dokładną wysokością obecnie generowanych przez nich przychodów z abonamentu, które trafiają do artystów, których słuchają, a także dowiedzieć się, w jaki sposób wspieraliby swoich ulubionych artystów, gdyby istniał system UCPS.

Obecny model:

Zrzut ekranu 2019-09-12 o 09.12.28

Model UCPS:

Zrzut ekranu 2019-09-12 o 09.12.40

Alexander Holland, dyrektor ds. treści i strategii w Deezer, skomentował to w następujący sposób:

„Streaming od wielu lat jest główną siłą napędową innowacji w przemyśle muzycznym. Cyfrowe technologie i dane sprawiają, że łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej upewnić się, że wszyscy artyści i twórcy treści mają równe szanse. Podejście zorientowane na użytkownika jest kolejnym logicznym krokiem i oznaczałoby, że fani bezpośrednio wspierają utwory, które kochają. Pozbycie się oszustw związanych z botami jest mile widzianym dodatkowym bonusem i zapewni, że pieniądze z subskrypcji trafią tam, gdzie powinny – do utworów, które kochasz”.

musicbusinessworldwide.com
#szanujetokupuje