Biznes muzyczny, PRZEMYSŁ MUZYCZNY, STREAMING

Spotify bardziej freemium: 3-miesięczny bezpłatny okres próbny Premium dla nowych subskrybentów

Czasami relacja pomiędzy Spotify i posiadaczami praw do muzyki robi się mocno napięta, zwłaszcza jeśli chodzi o agresywne promocje cenowe usługi Premium.

Wytwórnie nagraniowe przyzwyczaiły się do tego, że SPOT kilka razy w roku zawiera umowę, która kusi nowych abonentów serwisu, oferując im trzy miesiące dostępu do serwisu Premium za jedyne 0,99 USD. Typowy indywidualny abonament Spotify US, kosztuje 9,99 USD miesięcznie.

Te i inne rabaty „lidera strat” ze strony Spotify zdecydowanie pomogły w zwiększeniu liczby abonentów usługi, ale również nieuchronnie obniżyły jej globalny ARPU (Average Revenue Per User – Średni przychód na użytkownika) – liczba ta spadła o 30% w latach 2015-2018.

Ponadto, Spotify prowadzi całoroczną promocję w stylu Netflix, która umożliwia nowym abonentom Premium przetestowanie opłaconego poziomu usługi za darmo, ale tylko przez jeden miesiąc (30 dni).

Teraz, w wiadomościach, które zachwycą konsumentów, Spotify wprowadza zmiany w tej 30-dniowej bezpłatnej wersji próbnej – poprzez jej potrojenie!

Od 22 sierpnia nowi abonenci Spotify mogą korzystać z 90-dniowego okresu próbnego na poziomie Premium, bez reklam i bez żadnych kosztów.

Jest to potencjalnie stały ruch, mówi Spotify („nie ograniczony czasowo”) – i dlatego stanie się standardową ofertą dla nowych subskrybentów firmy na całym świecie.

Umowa daje słuchaczom Spotify dwa miesiące więcej czasu na doświadczenie Premium za darmo niż wcześniej. Rywalizuje również z ofertą abonamentową Apple Music skierowaną do konsumentów, która obejmuje trzy miesiące darmowej muzyki, zanim użytkownicy będą musieli za nią zapłacić.

Trzymiesięczna oferta Spotify jest dostępna tylko dla użytkowników, którzy jeszcze nie wypróbowali Spotify Premium i będzie się rozwijać we wszystkich typach subskrypcji platformy: 90-dniowa bezpłatna próba subskrypcji Individual i Student Spotify Premium rozpoczęła się z dniem 22 sierpnia, a subskrypcje Family i Duo będą dostępne w nadchodzących miesiącach.

Dyrektor Spotify ds. Biznesu Premium, Alex Norström powiedział:

„Muzyka i podcasty odgrywają ważną rolę w życiu ludzi, więc chcieliśmy dać użytkownikom pierwsze 3 miesiące za darmo, aby mogli w pełni cieszyć się wszystkim, co Spotify Premium ma do zaoferowania. Wiemy, że pełne korzystanie ze wszystkich funkcji dostępnych w usłudze Premium wymaga czasu, więc dajemy ludziom czas, którego potrzebują, aby zakochać się w bezproblemowym słuchaniu muzyki w usłudze Premium oraz darmowy dostęp na żądanie do ponad 50 milionów utworów, miliardów list odtwarzania i 450 000 podcastów”.

Owa wiadomość nadeszła trzy dni po tym, jak Spotify ogłosił zmiany w swoim planie rodzinnym, w tym nowe kontrole rodzicielskie i Family Mix, regularnie aktualizowaną spersonalizowaną listę odtwarzania utworów dla wszystkich sześciu użytkowników kont.

„To był ogromny tydzień dla Spotify Premium z dwoma kamieniami milowymi – wprowadzamy ulepszony plan rodzinny i oferujemy pierwsze 3 miesiące Premium za darmo dla klientów, którzy wcześniej nie próbowali Premium”

– dodaje Norström.

„Ten przemyślany ruch pokazuje nasze zaangażowanie w zapewnienie naszym abonentom Premium najlepszych doświadczeń i umożliwienie większej liczbie słuchaczy na całym świecie dostępu do wszystkiego, co Premium ma do zaoferowania. A jeszcze więcej jest do zrobienia!”

Po zakończeniu drugiego kwartału, Spotify liczył 108 milionów abonentów Premium na całym świecie (w tym bezpłatne testy), wśród 232 milionów aktywnych miesięcznie użytkowników.

Według wiedzy MBW, Spotify zawarło globalne umowy licencyjne zarówno z Sony Music Entertainment, jak i niezależną agencją Merlin na nadchodzący rok i kolejne lata.

Jednak firma nie odnowiła jeszcze równoważnych umów z Universal Music Group i Warner Music Group, z którymi, jak wiadomo, wygasły już istniejące dwuletnie umowy (obie z podpisane w 2017 r.).

musicbusinessworldwide.com
#szanujetokupuje