Biznes muzyczny, PRZEMYSŁ MUZYCZNY, STREAMING

Apple Music for Artists rywalem dla narzędzia analitycznego Spotify

Artyści i ich menedżerowie od dawna doceniają honoraria, jakie otrzymują od Apple Music – które, na zasadzie „per-play” (za odtworzenie), są podobno bliskie podwojeniu tego, co otrzymują od Spotify.

Jednak Spotify zawsze zdobywał znacznie więcej pochwał, jeśli chodzi o inny, niezwykle cenny atut dla muzyków: dane.

Spotify uruchomił aplikację Spotify For Artists w 2017 roku (ewolucja narzędzia „Fan Insights”, które wprowadził dwa lata wcześniej), aby zapewnić artystom i ich zespołom informacje dotyczące ich popularności w serwisie.

Teraz Apple wkracza na scenę.

8 sierpnia Apple Music For Artists (AMFA) wyszedł z serwisu Beta i jest dostępny dla każdego artysty na Apple Music. Podobnie jak Spotify for Artists, usługa jest dostępna zarówno w wersji stacjonarnej, jak i jako samodzielna aplikacja mobilna (w przypadku AMFA, obecnie tylko na iOS).

Platforma pozwala artystom na monitorowanie ilości odtwarzanych przez nich utworów na platformie Apple Music oraz sprzedaży albumów/utworów w iTunes, a wszystko to w ramach zestawu danych, który codziennie aktualizuje się.

Artyści mogą również dowiedzieć się, jak działają poszczególne utwory i/lub albumy (i jak rozwijają się ich fani) na poszczególnych rynkach na całym świecie – do poziomu miasta w ponad 100 krajach. Apple wierzy, że pomoże to artystom w planowaniu tras koncertowych, tworzeniu list przebojów dla fanów w każdym mieście i odkrywaniu nieznanych dotychczas obszarów popularności na całym świecie.

Artyści mogą również monitorować, ile sztuk danego utworu w danym okresie zostało wygenerowanych przez listy odtwarzania, w przeciwieństwie do „organicznych” sztuk od fanów – i jaką pozycję zajmuje ich utwór na tych listach. Mogą również zobaczyć, ile ich strumieni jest wynikiem działania radia algorytmicznego (tj. „lean-back”) w porównaniu z aktywnymi słuchowiskami.

Co z nowości? Apple umieszcza dane Shazam na froncie i w centrum swojej aplikacji AMFA, umożliwiając artystom sprawdzenie, gdzie ich muzyka była najczęściej Shazam-owana w poszczególnych lokalizacjach i w poszczególnych okresach czasu. (Dla uściślenia, Apple w pełni nabył Shazam za zgłoszone $400m we wrześniu ubiegłego roku).

Ponadto, artyści mogą zobaczyć podstawową liczbę przeciętnej dziennej liczby słuchaczy ich muzyki, w rozbiciu na kraje, miasta lub piosenki, podczas gdy istnieje dedykowana sekcja wyodrębniająca ich teledyski na Apple Music.

W odróżnieniu od niektórych zewnętrznych firm dystrybucyjnych/usługowych, Apple nie dostarcza informacji na temat tego, jak strumienie danego aktu przekładają się na wypłatę tantiem.

musicbusinessworldwide.com
#szanujetokupuje