Biznes muzyczny, PRAWO, PRZEMYSŁ MUZYCZNY

Adwokaci Katy Perry odwołują się od wyroku w sprawie „Dark Horse” nakazującego zapłatę 2,78 mln USD – „Nie ma naruszenia”

Katy Perry, Capitol/UMG, Dr. Luke, Max Martin i inni współtwórcy „Dark Horse” odwołają się od wyroku z zeszłego tygodnia w sprawie o naruszenie praw autorskich nakazującym zapłatę odszkodowania w wysokości 2,78 mln USD. Nazywając tę decyzję „parodią sprawiedliwości”, prawnicy Katy Perry składają odwołanie od werdyktu osiągniętego jednogłośnie w czwartek, 1 sierpnia przez jury w kalifornijskim sądzie federalnym (więcej w sprawie wyroku we wcześniejszym artykule: Katty Perry, Capitol Records wraz z resztą twórców muszą zapłacić łącznie 2,8 miliona dolarów odszkodowania za naruszenie praw autorskich). Oto krótkie oświadczenie w tej sprawie od głównej prawniczki Katy Perry, Christine Lapera, złożone w imieniu zespołu piszącego i produkującego „Dark Horse”:

Twórcy „Dark Horse” postrzegają werdykt jako parodię sprawiedliwości. Nie ma tu mowy o naruszeniu prawa. Nie było żadnych istotnych podobieństw. Jedyną wspólną cechą jest niedające się ochronić powtarzane wyrażenie, równomierne rozmieszczonych nut „C” i „B”. Ludzie, w tym muzykolodzy z całego świata, wyrażają w związku z tym swoje przerażenie. Będziemy nadal walczyć na wszystkich właściwych instancjach, aby naprawić niesprawiedliwość.

Marcus Gray, który występuje jako Flame, przeprowadził postępowanie sądowe, twierdząc, że „Dark Horse” skopiował krytyczne sekcje melodyczne z „Joyful Noise”, przekonując jednocześnie jury, że Perry i jej zespół musieli znać utwór nominowany do nagrody Grammy, zanim napisali swój własny.

Zespół piszący i produkujący „Dark Horse” jest dość pokaźny i obejmuje Katy Perry, producentów Dr. Luke‘a, Cirkut‘a, Maxa Martina, rapera Juicy J i autorkę tekstów Sarah Hudson. Jednak wśród oskarżonych, znalazło się również Capitol Records (i jego macierzysta Universal Music Group), które poniesie lwią część kary.

Pozostali oskarżeni to: Kasz Money Inc., Kobalt Music Publishing America Inc. oraz Warner Bros. Music Corp.

Decyzja ta szybko wysłała fale w całym przemyśle muzycznym, zwłaszcza biorąc pod uwagę ograniczone podobieństwa między tymi dwoma utworami.
To wprowadza bardzo wyraźną możliwość pojawienia się przed nami poważnego problemu trollingu praw autorskich do muzyki, podobnego do kwestii trollingu patentowego, który nęka technologię od dziesięcioleci.

Wszystko to nadaje jeszcze większe znaczenie wynikom zbliżającego się orzeczenia w sprawie apelacji.

Sama sprawa to Gray et al. przeciwko Perry et al., numer 2:15-cv-05642, rozpatrywana przez Sąd Okręgowy USA dla Centralnego Okręgu Kalifornii.

digitalmusicnews.com
#szanujetokupuje