Biznes muzyczny, MAJORS, PRZEMYSŁ MUZYCZNY

Dwucyfrowy wzrost przychodów w Universal Music

Francuski konglomerat Vivendi odnotował wzrost przychodów o blisko 14% w pierwszej połowie 2019 roku, do nieco ponad 8 miliardów dolarów. Wzrost ten w dużej mierze wynikał z działalności muzycznej firmy – Universal Music Group (UMG).

W pierwszym półroczu 2019 r. przychody UMG wyniosły 3,7 mld USD, co oznacza wzrost o 18,4%. Co więcej, zyski z przesyłu muzyki i subskrypcji nieco wzrosły i były na tyle silne, że zrównoważyły dwucyfrowe spadki zarówno w sprzedaży albumów fizycznych, jak i w pobieraniu albumów.

Do tego wzrostu przyczyniło się w szczególności kilka albumów, a mianowicie „Thank U” Ariany Grande oraz ścieżka dźwiękowa do „A Star is Born”, która zdobyła uznanie krytyki i zarobiła ponad 430 milionów dolarów z budżetu 36 milionów dolarów.

Pomimo tych liczb i faktu, że UMG szczyci się światowej sławy artystami, takimi jak Drake, Lady Gaga i Taylor Swift w swoich szeregach, Vivendi nadal deklaruje chęć sprzedaży połowy wytwórni. Podczas gdy szczegóły i detale nie zostały jeszcze dopracowane, analitycy szacują, że wycena UIMG wynosi 50 miliardów dolarów.

Oczywiście, są to spekulacje i nie wiadomo, czy ktoś pokusi się na taki pułap cenowy, zwłaszcza z wieloma pogłoskami na temat zasad i warunków towarzyszących sprzedaży. Ale czas, aby zrzucić część klejnotu koronnego jest właśnie teraz – a żądania firmy są postrzegane jako spora dźwignia finansowa.

Inne marki Vivendi radziły sobie stosunkowo słabo w pierwszej połowie roku. Canal+, stacja telewizyjna klasy premium, która jest dostępna dla abonentów we Francji, odnotowała spadek przychodów o 2,2%. Gameloft, spółka Vivendi zajmująca się grami wideo, odnotowała spadek zysków o 5,2%.

Z drugiej strony, Dailymotion, platforma udostępniania gier wideo, odnotowała wzrost przychodów o 8,5%, do 38 milionów dolarów, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 roku. Jednakże, strona internetowa została również ukarana grzywną w wysokości 6,1 miliona dolarów przez włoski sąd w Rzymie; grzywna została nałożona po tym, jak Dailymotion nie zdołał usunąć treści będących własnością i chronionych prawem autorskim przez włoską firmę. Ze względu na konsekwencje orzeczenia dla innych spraw o naruszenie praw autorskich przeciwko Dailymotion, analitycy przewidują, że firma może zapłacić ponad 200 milionów dolarów grzywny.

Choć Vivendi wydaje się być zaangażowany w sprzedaż połowy UMG, biznesplany są powszechnie aktualizowane; być może „odświeżenie” jest w porządku, biorąc pod uwagę fakt, że UMG właśnie zarobił tak dużą część swojej całkowitej wyceny.

digitalmusicnews.com
#szanujetokupuje