Biznes muzyczny, PRZEMYSŁ MUZYCZNY, STREAMING

Spotify ledwo przekracza 2 miliony użytkowników w Indiach – chociaż ‚Lite’ rośnie dramatycznie

Zmieniając światowy wyścig strumieniowej transmisji muzyki, Spotify wprowadził ostatnio aplikację „Lite” w ponad 36 krajach. Zmiana następuje po roku testowania aplikacji 15 MB w krajach rozwijających się, w tym w Brazylii.

Co sprawia, że aplikacja ‚Lite’ jest tak wyjątkowa? Spotify pozwala użytkownikom oszczędzać baterie, pamięć masową i dane dzięki odchudzonej podstawie.

Użytkownicy najpierw ustalają miesięczny limit danych dla urządzeń przenośnych. Większość krajów rozwijających się i wschodzących ma bardzo ograniczony plan transmisji danych.

Aby oszczędzać energię baterii, Lite usuwa również popularną opcję Spotify Connect. Funkcja ta pozwala słuchaczom na przesyłanie strumieniowo swoich ulubionych ścieżek na bezprzewodowych urządzeniach audio. Użytkownicy nie powinni również oczekiwać, że muzyka będzie przesyłana strumieniowo z dźwiękiem o „ekstremalnej jakości”.

Aplikacja pozwala również użytkownikom szybko wyczyścić pamięć podręczną w Lite. Ten szybki dumping uwalnia bardzo potrzebne miejsce na smartfonach typu low-end.

Wreszcie, funkcja wyszukiwania zapewnia tylko linki do albumów i list odtwarzania.

Oficjalna premiera Lite w 36 krajach nastąpiła bezpośrednio po wydaniu przez BofA Merrill Lynch i firmę zajmującą się analizą danych SimilarWeb zaskakującego studium. Pomimo dominacji na rynku pod względem liczby użytkowników i abonamentów, to YouTube Music i Spotify stały się najczęściej słuchanymi aplikacjami muzycznymi w Indiach. Wynika to ze słabych doświadczeń użytkowników w aplikacjach konkurencji.

Według badania, indyjscy użytkownicy strumieniowali swoje ulubione utwory na YouTube Music przez 10 minut i 8 sekund każdego dnia. Na Spotify spędzali 10 minut i 4 sekundy. Gaana – obecny lider rynku – miał najniższy średni dzienny czas: 5 minut i 48 sekund. Wynk Music plasuje się z wynikiem: 6 minut i 2 sekundy. Na JioSaavn użytkownicy spędzili 9 minut i 23 sekundy.

Przełom Lite w Indiach?
Od miesięcy Spotify milczy na temat wszystkich danych statystycznych po wprowadzeniu Lite na rynek w Indiach.

Podczas corocznej konferencji na temat startupu Rise w Hongkongu, Global Head of Markets Cecilia Qvist podzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, w jaki sposób Spotify chce podbić Indie wraz z Lite. Naturalnie, to już po wielu, wielu latach.

Wzrost może być poważnym problemem. Po dotarciu do ponad miliona użytkowników w Indiach w pierwszym tygodniu jego uruchomienia, Spotify obecnie ledwo przekroczył próg 2 milionów. Pozostaje też niejasne, czy obejmuje tylko użytkoewników premium, czy też liczba ta obejmuje konta próbne. Tak czy inaczej, liczba ta pozostaje raczej mało imponująca, biorąc pod uwagę, że Spotify planował spektakularny sukces w tym kraju.

Qvist ujawniła, że ludzie łatwo zainstalowali Lite w Indiach i na całym świecie.

„Lite ma 90% tych samych atrybutów, co nasz podstawowy produkt, ale instaluje się znacznie szybciej”.

Firma nie osiągnęła sukcesu na żadnym innym rynku wschodzącym.

Qvist przyznała, że pomimo tego, że obecnie działa w 79 krajach, Spotify ma jeszcze wiele do zrobienia.

źródło: digitalmusicnews.com
tł. Beata Ejzenhart