Biznes muzyczny, PRZEMYSŁ MUZYCZNY, STREAMING

Spotify decyduje, że jednak nie chce być dystrybutorem i zamyka Spotify for Artists ?

Spotify hamuje swoje ambitne plany bezpośredniego wysyłania i dystrybucji.

Ambitna ekspansja Spotify w kierunku dystrybucji artystów jest teraz nagle zamykana.

Zgodnie z wiadomością e-mail wysłaną do artystów uczestniczących w fazie beta-etapowej, program jest obecnie przenoszony do innych dystrybutorów. W związku z tym, artyści biorący udział w programie mają mniej niż 30 dni na przeniesienie treści do innego dystrybutora lub utratę miejsc w Spotify i towarzyszących im playlisty, pozycji na liście odtwarzania i metadanych.

„Najbardziej efektywnym sposobem na poprawę doświadczenia w dostarczaniu muzyki do Spotify dla jak największej liczby artystów i wytwórni jest wciągnięcie się w wielką pracę, jaką nasi partnerzy dystrybucyjni już wykonują, aby służyć społeczności artystów”, czytamy w oświadczeniu Spotify. „W ciągu ostatniego roku znacznie ulepszyliśmy naszą współpracę z partnerami dystrybucyjnymi, aby zapewnić jakość metadanych, chronić artystów przed naruszeniami, zapewnić ich użytkownikom natychmiastowy dostęp do Spotify for Artists i nie tylko.

Około 9 miesięcy temu, Spotify uruchomił swój program bezpośredniego wysyłania plików i nakreślił plany rozpoczęcia dystrybucji treści artystycznych.

Program zbiegł się w czasie z dużą inwestycją w dystrybutora Distrokid i umożliwił artystom bezpośrednie przesyłanie materiałów do Spotify.

Koncepcja ta wywołała szok w sektorze dystrybucji muzyki. Na początek, program bezpośredniego przesyłania groził ominięciem ustalonych dystrybutorów, z których wszyscy uważają Spotify za jeden z najważniejszych punktów końcowych. Co gorsza, Spotify potencjalnie oferował całą koncepcję bezpośredniego wysyłania plików za darmo, a prawie na pewno podcinał niezależne ceny dystrybutorów.

Jeszcze większym zagrożeniem był plan Spotify – lekko naszkicowany – dystrybucji artystów również na inne platformy strumieniowe. Warstwa z lepszymi wypłatami, było zakrawą na śmierć dystrybutorów muzycznych.

Na szczęście lub niestety – w zależności od miejsca, w którym siedzisz – wygląda na to, że Spotify rezygnuje z projektu. Po uruchomieniu dziewięciomiesięcznej wersji beta, Spotify doszedł do wniosku, że program nie ma sensu.

Może kilku kierowników dystrybucji po cichu śmieje się do siebie – w zeszłym roku więcej niż kilka źródeł dystrybucji zastanawiało się, czy Spotify poważnie nie lekceważy zadań związanych z dystrybucją. Teraz wygląda na to, że ogromne obowiązki, w tym kodowanie, metadane i obsługa klienta, okazały się przytłaczające.

KORZYSTASZ ZE SPOTIFY FOR ARTISTS? OTO CO MUSISZ WIEDZIEĆ:

  • Cała muzyka wydana w wersji beta spadnie 30 lipca, a ostateczne tantiemy zostaną wypłacone w sierpniu.
  • Będziesz musiał ponownie dostarczyć swoją zawartość za pośrednictwem innego dystrybutora przed 30 lipca, aby zapobiec powstawaniu luk, gdy Twoja muzyka nie jest dostępna dla fanów i aby nie utracić miejsc na playlistach, pozycji na listach odtwarzania, czy metadanych
  • Zaloguj się do Spotify for Artists, aby pobrać kody ISRC i wszelkie informacje o tantiemach, które będą Ci potrzebne do nagrań.
  • Jeśli testowałeś produkt wizualny z pętlą Canvas, nie musisz go ponownie ładować. Tak długo, jak dostarczasz produkt z tym samym dźwiękiem i ISRC, system Spotify będzie łączył go ze starym produktem, zachowując liczbę odtworzeń, listę odtwarzania i Canvas.
  • Jako formalność, Spotify informuje, że ten* (pełna treść poniżej) e-mail stanowi 30-dniowe powiadomienie, że rozwiązujemy Umowę licencyjną dotyczącą Spotify Content License Agreement.

*Oryginał listu wysłanego do Artystów przez Spotify:

Hi,

A sad day for me as I’m writing to let you know that at the end of this month, the Spotify for Artists upload beta will come to an end. Over the past year, we learned a lot from independent artists about how they release music, and we realized we can serve you best by focusing on tools that you can only get from Spotify and by continuing to work closely with distributors to improve the experience of delivering music to Spotify for all artists and labels.

Both as a company and speaking from my own perspective – we’re incredibly grateful to you and the other artists that participated in the beta. Spotify wouldn’t be what it is today without artists and teams who’re willing to collaborate with us to build a better experience for creators and listeners. You can check out the Spotify for Artists blog to learn more about why we’re making this decision.

Here’s what you need to know:

*All music released through the beta will come down on July 30 and the final royalties will be paid in August.

*You’ll need to redeliver your content through another distributor before July 30 to prevent any gaps when your music is not available to fans and to ensure your Spotify play count and playlist placements will not be affected.

*Be sure to log into Spotify for Artists to download your ISRC codes and any royalty information that you’ll need for your records.

*If you were testing out the Canvas looping visual product, you do not need to re-upload it. As long as you deliver the product with the same audio and ISRC our system will track-link it to the old product, retaining play counts, playlisting, and Canvas.

*As a formality, please be advised that this email constitutes our 30 day notice to you that we are terminating the Spotify Content License Agreement.

I’m here to help with this transition, so please read along and check out these FAQs  for more details, or reach out to me directly with any specific questions.

I assume you already used an artist aggregator partner to deliver this content to all other DSPs, but if you do need a new service we’ve arranged for discounts with the distributors in our Preferred Provider Program.

Distrokid: Get unlimited uploads for as little as $1 for your first year at (more details here)

CD Baby: Get a dedicated Creator Services rep and free distribution with code: Spotify2CDBaby. Details at

EmuBands: Get your first release free at www.emubands.com/spotify/. Use promo code SFA when registering before Sept 1, 2019.

Or reach out to our support team if you need additional assistance redelivering your content to the distributor of your choice.

Once again, a massive thank you for trusting us with your time, input, and art. While this program is ending our goal to help artists of all sizes find their fanbases will not.

Wkrótce po wysłaniu tego emaila, Spotify zamieścił również ten biuletyn na swoim blogu:

We’re Closing the Upload Beta Program. Here’s What Artists Need to Know:

JUL 01, 2019

Almost a year ago, we started to beta test a feature that lets independent artists upload their music directly to Spotify. Today, we notified participating artists about our decision to close the beta program, along with how we can help them migrate their music to other distributors over the next month.

The insights and feedback we received from artists in the beta led us to believe:

*The most impactful way we can improve the experience of delivering music to Spotify for as many artists and labels as possible is to lean into the great work our distribution partners are already doing to serve the artist community. Over the past year, we’ve vastly improved our work with distribution partners to ensure metadata quality, protect artists from infringement, provide their users with instant access to Spotify for Artists, and more.

*The best way for us to serve artists and labels is to focus our resources on developing tools in areas where Spotify can uniquely benefit them — like Spotify for Artists (which more than 300,000 creators use to gain new insight into their audience) and our playlist submission tool (which more than 36,000 artists have used to get playlisted for the very first time since it launcheda year ago). We have a lot more planned here in the coming months.

We’re working with our distribution partners to help make this transition as simple as possible for the artists who uploaded music through the beta. At the end of this month, we’ll stop accepting any new uploads through Spotify for Artists, and artists will need to move their already released content to another provider.

Artists who have released music in the beta should review our FAQs and keep an eye on their email for more details — including discount codes from our preferred distributors. They can reach out to our dedicated customer support team for personalized assistance.

Thank you to the artists who participated in our upload beta. We’re incredibly proud to have played a small part in the music they released. Spotify wouldn’t be what it is today without artists and labels who are willing to collaborate with us to build a better experience for creators and listeners.

źródło: digitalmusicnews.com
tł. Beata Ejzenhart