PRZEMYSŁ MUZYCZNY, STREAMING

Spotify zachęca artystów do robienia swoich własnych podcastów za pomocą Anchor

„Podcasty są popularne z tych samych powodów, dla których muzyka jest popularna.”

Spotify’s stawia na podcasty…. i chce, aby artyści zaspokoili nienasycony apetyt platformy na treści audio.

W opublikowanej 16 maja wiadomości na Spotify for Artists, Spotify zapytał artystów: „Czy potrzebujesz własnego podcastu?”

Odpowiedź brzmi jednoznacznie „tak”, a Spotify zachęca artystów do wykorzystania niedawno nabytej platformy Anchor.

Anchor jest darmową platformą do tworzenia podcastu, dystrybucji i monetyzacji, która mówi, że jej misją jest „demokratyzacja dźwięku”. Była to jedna z dwóch nowojorskich firm podcastowych (obok Gimlet Media) przejętych przez Spotify w lutym za łączną kwotę 343 milionów dolarów.

„Nie ma wątpliwości, że podcasting rozwija się jak szalony, a jeśli masz historię do opowiedzenia, ktoś tam umiera, by ją usłyszeć” – pisze Spotify w wiadomości.

„Dla tych, którzy są gotowi eksperymentować, dobrze się bawić i wypróbować nowy sposób kontaktu z fanami, to idealny czas, abyś zaczęli używać Anchor.

Powody, dla których Spotify sugeruje tworzenie podcastów, sięgają od budowania marki artysty po łączność z publicznością.

Zrzut ekranu 2019-05-21 o 19.20.27

To wszystko może okazać się istotne dla modelu biznesowego Spotify w miarę upływu czasu.

Ten tydzień dał nam pierwszy znaczący wgląd w wewnętrzne funkcjonowanie nowego podcastu Spotify i strategii treści „Audio First”.

Na początku tego miesiąca, współzałożyciel Spotify, Daniel Ek, ujawnił, że każdego dnia do Spotify trafia prawie 40.000 utworów.

Ek powiedział również, że „liczba twórców, którzy angażują się bezpośrednio w platformę Spotify nadal rośnie, osiągając ponad 3,9 miliona” w pierwszych trzech miesiącach tego roku.

(Jest to naprawdę inwestorski sposób powiedzenia, że 3,9 mln artystów – i podcasterów – znajduje się teraz w gigantycznym katalogu Spotify)

Ek dodał również: „Wierzymy, że to zaangażowanie artystów, wytwórni i wydawców jest wyraźnym sygnałem, że istnieje zwiększony apetyt na więcej narzędzi i usług rynkowych.

„TAK WIĘC, SPĘDZIŁEŚ SPORO CZASU NA TWORZENIU MUZYKI I CIĘŻKO PRACUJESZ, ABY TWOJA MUZYKA TRAFIŁA DO USZU FANÓW POPRZEZ SPOTIFY. ALE CZY KIEDYKOLWIEK ZASTANAWIAŁEŚ SIĘ NAD BEZPOŚREDNIM KONTAKTEM Z NIMI? WEJDŹ DO ANCHOR.”

~ SPOTIFY

Spotify wyraźnie zaczął zajmować się tym „zwiększonym apetytem na więcej narzędzi i usług rynkowych”.

Dopiero co SPOT ogłosił, że poprzez swoją spółkę zależną Soundtrap – sztokholmskie studio nagrań online, które Spotify nabył w listopadzie 2017 roku – uruchomił studio podcastów w chmurze o nazwie Soundtrap for storytellers, z abonamentem w wysokości 14,99 USD miesięcznie.

Następnie 16-05, pisząc na stronie Spotify for Artists, Spotify powiedział: „Więc spędziłeś sporo czasu na tworzeniu muzyki i ciężko pracujesz, aby Twoja muzyka trafiła do uszu fanów poprzez Spotify. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad bezpośrednim kontaktem z nimi? Wejdź do Anchor.

„W lutym oficjalnie powitaliśmy firmę podcastingową w rodzinie Spotify, aby zapewnić widzom i fanom jeszcze więcej ich ulubionych rzeczy do słuchania, a artystom zaprezentować nowe sposoby angażowania się z fanami.”

Spotify dokłada wszelkich starań, aby zachęcić większość z 3,9 miliona artystów i twórców dedykowanych podcastów do korzystania z narzędzi rynkowych – takich jak Anchor i Soundtrap for Storytellers.

Jeśli się powiedzie – a artyści zaczną używać Spotify do tworzenia i dystrybucji podcastów, które „dostarczają widzom i fanom jeszcze więcej ich ulubionych rzeczy do słuchania” – wtedy Spotify stworzy wyraźniejszy zwrot z inwestycji, aby uzasadnić setki milionów dolarów wydanych na ostatnie zakupy.

Ostatnie pytanie do rozważenia: czy Spotify mógłby zachęcić do swoich narzędzi artystów z większych wytwórni tworzących własne podcasty?

Również 16-05 Sony Music również wydała oświadczenie dotyczące podcastu: wytwórnia płytowa poczyniła znaczące inwestycje w ten format, uruchamiając nowojorskie JV, aby tworzyć podcasty, które „pomogą twórcom rozwijać ich marki i dzielić się swoją pracą z globalną publicznością na różnych usługach i platformach”.

Można argumentować, że z każdym dniem, który mija, Spotify i jego kluczowi dostawcy treści wyglądają jak coraz bardziej podobne firmy…

źródło: musicbusinessworldwide.com
tł. Beata Ejzenhart