PRZEMYSŁ MUZYCZNY

Warner Music Group podpisał kontrakt z algorytmem

Jeden z najnowszych dodatków do listy artystów Warner Music Group – tuż obok nazwisk takich jak Ed Sheeran, Madonna, Coldplay i Camilla Cabello – to pakiet kodu opracowany przez firmę audio Endel, z „którym” w tym roku podpisano kontrakt na wydanie 20 albumów.

Twórcą algorytmu jest startup dźwiękowy Endel, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia spersonalizowanych ścieżek dźwiękowych mających na celu poprawę nastroju lub produktywności ludzi. Endel wystartował nieco ponad rok temu w Europie, a następnie stał się jedną z najlepiej rozwijających się firm wybranych do programu akceleratora startowego Techstars Music w 2018 roku. Dwa miesiące temu nowo utworzony dział Arts Music firmy Warner podpisał z technologią Endel pierwszy w historii kontrakt płytowy z algorytmem, obejmującym dystrybucję i publikację. Firma nagraniowa wydała do tej pory pięć z 20 albumów jako zbiór „pejzaży dźwiękowych” (Clear Night, Rainy Night, Cloudy Afternoon, Cloudy Night i Foggy Morning) mających na celu zmniejszenie niepokoju; wszystkie są dostępne do słuchania w serwisach takich jak Apple Music i Spotify. Jako firma, Endel – zawierająca Amazon’s Alexa Fund, japoński konglomerat Avex Inc i Major Lazer Jillionaire wśród swoich inwestorów – tak naprawdę skupia się na tworzeniu „niestandardowych częstotliwości dźwięku” dostosowanych do osobistych danych użytkownika, takich jak pora dnia i lokalizacja, jak jak również dane biometryczne, takie jak tętno. „Chcemy zrozumieć kontekst twojego dnia i zmienić całe otoczenie wokół ciebie”, mówi Rolling Stone, Oleg Stavitsky, współzałożyciel i dyrektor generalny Endel. Podstawowy algorytm Endela pobiera tysiące dźwięków i łączy je w różne szablony oparte na danych wejściowych użytkownika. W tym tygodniu firma uruchomiła funkcję w sklepie Alexa Skills Store firmy Amazon, która umożliwia użytkownikom odbieranie niestandardowych dźwięków za pośrednictwem urządzeń z obsługą Alexa, a jej największe ambicje są jeszcze większe: Stavitsky twierdzi, że przewiduje połączony ekosystem sprzętowo-programowy, dzięki któremu Endel może śledzić rytm codziennego życia użytkowników za pomocą metryk, takich jak ich wzorce jazdy i liczba wydarzeń w kalendarzu, a następnie automatycznie tworzy niestandardowy krajobraz dźwiękowy pod koniec dnia, który pomaga im najlepiej się zrelaksować.

Endel-TeamPhoto-Rooftop-2019
Zespół Endel

Transakcja na płytę to po prostu koncert z korzyścią dla obu stron. „Warner zwrócił się do nas i początkowo wahaliśmy się, ponieważ przeciwstawia się temu, co tutaj robimy”, powiedział współzałożyciel i projektant dźwięku Endel Dmitry Evgrafov. „Cały nasz pomysł polega na tworzeniu pejzaży dźwiękowych w czasie rzeczywistym i adaptacyjnym. A oni na to „Ok, ale czy nadal możecie tworzyć albumy?” Więc zrobiliśmy to jako eksperyment. Kiedy odzywa się do ciebie taka wytwórnia jak Warner, musisz powiedzieć „Dlaczego nie?”.
„Pozostałe 15 nagrań zawartych w umowie dotyczy tematów skupienia, relaksu oraz zapracowania i będą rozwijane w ciągu roku“. Wszystkie 20 albumów wyjdzie z podstawowego algorytmu Endela, więc technicznie, jak mówi Evgrafov, „wszystko zostało zrobione tylko przez naciśnięcie jednego przycisku”.

W komunikacie prasowym na początku tego roku przewodniczący Warner’s Arts Music Kevin Gore powiedział, że po raz pierwszy dowiedział się o Endelu za pośrednictwem Techstars Music i od razu zainteresował się pracą zespołu nad czymś dla Warnera. „Ich innowacyjne kompozycje zapewniają wyjątkowe wrażenia słuchowe, które zostaną zaprezentowane szerszej publiczności dzięki szerokiemu zasięgowi zasobów marketingowych i dystrybucyjnych działu Arts Music” – powiedział Gore. Algorytm będący niejako „artystą” stał się wyjątkowym wyzwaniem zarówno dla zespołu Warnera, jak i zespołu Endel. „Musieliśmy zatrudnić prawnika zajmującego się prawami autorskimi, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania, które zadawali, np.„ Kto będzie zbierać tantiemy mechaniczne” i „czyje nazwiska wymieniamy na prawa autorskie ”- wspomina Stavitsky. „Jesteśmy grupą projektantów i inżynierów dźwięku. Nie znaliśmy tych terminów! Skończyło się na tym, że jako twórcy piosenek wprowadziliśmy wszystkie nazwiska programistów ”.

Wraz z rozwojem technologii AI – firmy od IBM do Sony zadebiutowały w ostatnich latach projekty oparte na algorytmach pisania piosenek lub tworzenia muzyki – ich obecność w przemyśle muzycznym jest coraz bardziej intrygująca, a w niektórych przypadkach niepokojąca. Ale Stavitsky chce uspokoić muzyków, że jego firma nie podejmie pracy. „Nie postrzegamy siebie jako rywalizujących z artystami ani zastępujących” – mówi. „To pochlebne, że Warner chciał wydać naszą pracę jako albumy – ale większość naszych dźwięków nie została zaprojektowana z myślą o świadomym słuchaniu. Mają pomagać, zlewając się z tłem.”

źródło: rollingstone.com
tł. Beata Ejzenhart